Музейна педагогіка як чинник інтеркультурного виховання дошкільників
Музеї – це культурно-освітні та науково-дослідні заклади, що збирають, вивчають, експонують та зберігають пам’ятки матеріальної та духовної культури, природничо – наукові колекції тощо.
У перекладі з грецької музей означає місце, присвячене музам, дочкам богині пам’яті. Мнемозіни. Вважаючи їх покровительками науки і мистецтва, греки будували на честь муз храми, які називали музейонами.
Музейна педагогіка - досить новий, але вже популярний напрям навчально - виховної діяльності.
За визначенням О.Медведєва, М.Юхневича «Музейна педагогіка - це наукова дисципліна на перетині педагогіки, психології, музеєзнавства, мистецтва і краєзнавства. Предметом музейної педагогіки є проблеми, пов'язані зі змістом, методами і формами педагогічного впливу музею, з особливостями цього впливу на різні категорії населення, а також з визначенням музею в систем закладів освіти».
Сьогодні чи не найважливішими і найактуальнішими напрямами роботи в царині музейної педагогіки є духовно – моральне та громадянсько – патріотичне виховання.
Адже від того, яке зерно ми посіємо в душі дітей у дошкільному віці, таким паростком проросте воно в майбутньому, впливаючи на формування характеру та самосвідомості особистості.
Використання засобів музейної педагогіки дає змогу пробудити в дітях відчуття приналежності до свого роду, до рідної землі, прагнення долучитися до культури українського народу, його історії, традицій.
В Україні та близькому зарубіжжі відбувається процес становлення музейної педагогіки. (Термін уперше ввів у науковий обіг у 1934 році К. Фрізен, Німеччина. Це галузь діяльності, що здійснює передачу культурного досвіду на основі міждисциплінарного та поліхудожнього підходу через педагогічний процес в умовах музею).
Педагоги нашого дошкільного закладу часто замислювалися над тим, як ознайомити дошкільнят з абеткою загальнолюдської культури, як домогтися, щоб у дитини виникла потреба бути доброю, чуйною, як розкрити її особистий потенціал. Хочеться, щоб наші діти не змаліли духовно, щоб не виростали, як оте перекотиполе, без роду і племені, байдужими до рідної землі, щоб уміли берегти найкращі традиції минулого. Адже Україна з давніх – давен славилися розмаїттям народних свят, звичаїв, обрядів. Наші діди й прадіди берегли духовні надбання українців, передавали їх з роду в рід, з покоління в покоління для того, щоб нащадки не втратили своє коріння, свій родовід, свою історію.
Творчий пошук привів нас до музейної педагогіки, засобами якої можна ефективно розв’язувати ці завдання.
В 1998 році гостинно розкрив двері для своїх відвідувачів національний міні-музей. Його матеріали стали засобом залучення дошкільнят до історичної і культурної спадщини народів, які населяють Таврійські землі.
Основна мета і завдання створення міні – музею:
- створити предметно – розвивальне середовище, яке б сприяло формуванню у дітей пізнавального інтересу та естетичного сприймання предметів, об’єктів і явищ навколишньої дійсності;
- ознайомлення дітей з образотворчим мистецтвом, архітектурою, декоративно – ужитковим мистецтвом різних народів
- залучення батьків до музейної педагогіки.
Основними напрямами діяльності музею на сучасному етапі є:
1) Робота з музейною аудиторією, яка спрямована на виховання ціннісного ставлення до культурної спадщини і прищеплення смаку до музейних цінностей.
2) Розвиток здібностей сприймати музейну інформацію через мову музейних експонатів.
3) Виховання емоцій, розвиток фантазії і уявлення, активності.
4) Створення в музеї умов, за яких би він працював найбільш ефективно.
5) Використання і популяризація нових освітніх технологій у формі окремих проектів.
Зміст напрямів культурно-освітньої діяльності розкривається через різноманітні форми роботи, серед яких варто виділити такі:
· лекція
· екскурсія
· заняття
· консультація
· ігрова діяльність
· заняття гуртка
· кіносеанси
· зустрічі з цікавими людьми
· свята
· персональні виставки дітей і дорослих
· засідання батьківського клубу
Колектив нашого ДНЗ працює над питанням формування національної свідомості дошкільнят і тому міні-музей став осередком залучення їх до декоративно-вжиткового мистецтва, центром знайомства з історичним і культурним спадком, центром накопичення чуттєвих вражень від предметів, розміщених в його експозиціях.
Було розроблено план міні музею, розрахований на дітей, педагогів, батьків та громадський загал шкіл та національних спілок. В групах педагоги керуються перспективними планами, тематику занять в якому розподілено таким чином, щоб діти могли збагачувати і розширювати свої знання.
Пізнаючи нове, незвичайне, діти, як правило, залучають у сферу своїх інтересів і батьків. Створення навіть маленької експозиції задіює різноманітні форми роботи не тільки з педагогами і дітьми, а й із сім’ями дітей.
Нам дуже приємно, що батьки активно підтримують усі починання педагогів щодо музейної справи. Саме завдяки батькам зібрана колекція
матеріалів міні-музею.
Дата: 11.04.14 | Переглядів: 5436 | Коментарів: 1
КОМЕНТАРІ:
Тетяна | 14.03.18
Молодці, робите добру справу. Так тримати!
ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАР:
ПОПУЛЯРНІ СТАТТІ